Plantages bezocht & dolfijnen gespot! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu Plantages bezocht & dolfijnen gespot! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu

Plantages bezocht & dolfijnen gespot!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Katrien

20 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Na een avontuurlijk vorig weekend, volgde een drukke week. Anneloes en ik zijn elke dag van 8 – 15 uur op de stichting geweest, voor Surinaamse begrippen zijn dat lange dagen. Maar ook na het werken vermaken we ons goed. Daarover straks meer. Even over ons afstudeerproject, ik zal even kort vertellen hoe de vork in de steel zit want volgens mij heb ik dat nog niet gedaan.
We gaan onderzoek doen onder ouders om erachter te komen welke behoeften ze hebben wat betreft ondersteuning bij de opvoeding. De stichting wil namelijk opvoedingsondersteuning aanbieden, omdat blijkt dat veel ouders moeite hebben met het opvoeden van kinderen en ook behoefte hebben aan hulp. Op dit moment hebben we de onderzoeksopzet af! Vanaf volgende week gaan we daadwerkelijk met het onderzoek beginnen, dat houdt in dat we diepte-interviews met ouders gaan voeren over de opvoeding van het kind. Ook gaan we in een later stadium nog enquêtes afnemen. Afgelopen weken hebben we ook al enkele oudergesprekken bijgewoond. Hier kwamen al een aantal opmerkelijkheden boven tafel. En ik moet zeggen, sommige verhalen van ouders zijn echt schrijnend. Vaak hebben ouders meerdere banen om het hoofd boven water te houden. Ze verdienen erg weinig, het gemiddelde maandloon in de achterstandswijken is omgerekend zo’n 15 euro. Tevens houden ze als gevolg van de meerdere banen maar weinig tijd over voor het kind. Ook wonen gezinnen vaak met meerdere generaties in een vaak kleine (krakkemikkige) woning. En ga zo nog maar even door. Uiteindelijk gaan we voor de stichting in kaart brengen op welke gebieden de ouders behoefte hebben aan ondersteuning en hoe de stichting daar het best op in kan spelen. Daarnaast gaan we de stichting ook adviseren over hoe ze de ouders kan bereiken.

Gelukkig houden we naast het afstuderen nog wel tijd over voor andere dingen! (jullie hadden vast niet anders verwacht) Afgelopen zaterdag zijn Anneloes en ik samen met een huisgenoot en Lenneke met haar klasgenootjes een mooie fietsroute gaan doen. De Comewijne fietsroute leidde ons eerst een stukje door het op dat moment regenachtige Paramaribo om vervolgens met een tentboot over te steken naar Frederiksdorp(een oude plantage). Via de Surinamerivier en Comewijnerivier voeren we richting de oude koffie- en cacaoplantage, die by the way als ‘must’ wordt gezien om te bezoeken. Maar tijdens de boottocht werden we verrast door een groep van 20 dolfijnen die om onze boot zwommen! We zagen er telkens maar enkele tegelijk, maar het was super om te zien!!!
Aangekomen bij de oude plantage, zag het er mooi uit. De historische huizen (uit 1760) zijn in oude staat hersteld en geven een idee hoe het plantageleven hier vroeger geweest moet zijn.(niet zo fijn)
Al met al was het een fietstocht van zo’n 50 kilometer, dus op ’t eind van de dag deed ‘t gat wel zeer!! Ook zagen we nog wilde blauwgele Ara’s, dat zijn de grootste papegaaien van Suriname. Bij thuiskomst hadden onze andere huisgenoten een heerlijke barbecue voorbereid, daar waren we echt wel aan toe. Het was een zeer geslaagde dag, hartstikke gezellig en veel gezien!

Het zwierige salsadansen is erg populair in Suriname. Dus jaa, Anneloes en ik zitten op salsales!! Dinsdags en vrijdags van 18- 20 uur krijgen we les van een über-enthousiaste Surinamer! Hartstikke leuk! We dansen nu de merengue en leren de beginselen van salsa. Deze cursus duurt een maand en is vergeleken met Nederland erg goedkoop. Volgende week vrijdag hebben we de eerste ‘test’. Als ik die haal mag ik door naar een volgende groep. Ben benieuwd! ‘Los dansen’ is niet echt geliefd hier, de Surinamers geven toch echt de voorkeur aan het samen dansen. De dans op zich is al hartstikke leuk, maar helemaal leuk is het om te dansen met een partner die je goed leidt want dan zou je toch bijna het gevoel krijgen dat je al goed kunt salsadansen.. De dans bestaat uit veel verschillende stapjes, moves en natuurlijk bewegen met de heupen. Gisteravond kregen we tijdens de les een aparte opdracht, onze docent zei: Dames, jullie moeten zo hard met je billen schudden, dan als ik er een glas melk op zou zetten, het kaas gaat worden!! Nou daar sta je dan met je Nederlandse heupen…

Op donderdagavond gaan we wel eens naar Havana Lounge, een hippe tent waar ze tot half 1 salsamuziek draaien. Er wordt volop gedanst door menig Surinaams stel en af en toe zie je er een blank iemand tussen staan. Toen we laatst vol bewondering de zwierige moves aanschouwden, zag ik een Hindoestaanse man onze kant op lopen. Ik had al enkele blanke meisjes de dansvloer zien betreden, maar of dit vrijwillig was gegaan had ik niet gezien. De man vroeg mij ten dans...Ik dacht: oh néé… Dus ik bedankte vriendelijk want a) ik had de taxi net gebeld en b) ik had nog maar 1 salsales gehad. De man antwoordde: a) we kunnen nog dansen tot de taxi je komt ophalen en b) het maakt niks uit hoeveel lessen je hebt gehad, proberen kan altijd. Na nog wat afweerpogingen kwam het dan toch echt zover. Katrien hupsakéé de dansvloer op! (En Anneloes maar lachen natuurlijk!)Gelukkig was het een vriendelijke man, maar tegenwoordig sta ik wel derde of vierderangs langs de dansvloer! Eerst nog een paar lessen volgen!

Tot slot allemaal bedankt voor jullie reacties, mailtjes, smsjes etcetera, écht heel erg leuk!!
Oh ja, wat misschien nog wel even handig is om te weten. Enkele huisgenoten van mij verwachtten post. Het adres waarop ik woon blijkt voor een Surinaamse postbode nog wel een moeilijk te vinden te zijn. Aangezien er niet vaak post is voor dit adres willen ze het nog wel eens opsparen tot dat het echt de moeite waard is om langs te brengen. Mocht iemand iets willen versturen dan is het adres van de stichting het meest betrouwbaar en snel. Zie adres hieronder.

Ik wens jullie allemaal een fijne week!!
Veel liefs,
Katrien

Stichting PCOS
T.a.v. Katrien Wessel
Dr. Sophie Redmondstraat no. 172 bov.
Paramaribo (Suriname)

  • 20 Februari 2008 - 13:24

    Jorieke:

    Hoi Katrien, ik heb je pas nog gesproken maar het is alweer een leuk en avontuurlijk verhaal! Het eerste maandje zit er al bijna op!
    Veel plezier en succes nog!

  • 20 Februari 2008 - 15:28

    Mama:

    toch bijzonder,zou je in je onbewustzijn, thuis in de badkamer of zomers in je bikini, het schudden met je billen al geoefend hebben voor deze dansen?
    Weer een boeiend verhaal om te lezen.
    Dank je voor ons leesplezier.
    Stoere meid van mij.

  • 20 Februari 2008 - 20:54

    Marja Beld:

    Hallo Katrien, watleuk om te lezen dat het zo goed gaat met jouw daar in het verre Suriname. Wat een avonturen maak je mee. Gaat het met de studie ook goed?
    Geniet maar van alles. Groetjes Marja

  • 20 Februari 2008 - 21:37

    Merel:

    super meisje, je hebt het daar echt naar je zin, fijn om te horen! gaaf dat je de salsa leuk vind! verheug me nu al op de prive lessen van jou;-) geniet er daarvan meis, tot snel.
    Dikke kus merel,

  • 21 Februari 2008 - 15:28

    Joke:

    Hallo Katrien,
    Wat maken jullie daar toch vreselijk leuke dingen mee.
    Wat gaaf dat je nu ook de dofijnen hebt gezien.
    was jij dat niet die in Gibraltar op een boot ging om dolfijnen te bekijken en dat ze er toen niet waren??
    als ik je verhaal lees over de manier van leven van de Surinamers ( en de beloning voor hun werk) dan denk ik dat we toch in nederland de handen wel weer dicht mogen knijpen omdat we het hier toch best goed hebben . Wat interessant om zo"n plantage te kunnen bekijken.
    Jullie kunnen wel mooi het werk met het aangename combineren He?
    Als je over een paar maanden terug komt moet je toch even een showtje weg geven van dat salsadansen want je maakt ons benieuwd!!
    We lezen met veel plezier je berichten.
    Ook al hebben jullie soms een regenbui, het is daar wat het weer betreft in elk geval beter dan hier ( gelukkig op dit moment wel droog, maar nog aardig koud )
    We wensen je nog heel veel plezier en mooie ervaringen toe en.....schrijf ze dan maar weer gauw op zodat wij er ook wqeer van kunnen genieten!!!!
    Doeiiiiii!
    groetjes van de keizertjes oet de Lutt.

  • 21 Februari 2008 - 16:32

    Oma Wessel.:

    Hai Katrien
    Heel veel groetjes van oma wessel.
    Ik hoop dat je het echt naar je zin hebt.
    Ik heb mooie fotos van je gezien.
    het alle beste!
    en tot kijk!
    Heel veel groetjes van oma

  • 21 Februari 2008 - 17:03

    Jose Braakhuis:

    ha Katrien

    voordat ik begin te schrijven, heb ik gauw alle andere berichten even gelezen, oh wat leuk. Het lijkt mij moeilijk om binnen de gezinnen daar zomaar te moeten vertellen "hoe het eigenlijk moet??" Krijg je genoeg en goede begeleiding voor de opdracht?? Andere cultuur en mentaliteit daar, of niet??? Dat mensen met zo weinig inkomen rond moeten komen, is zo wie zo al een probleem, lijkt mij. Zijn de produkten daar dan wel zo goedkoop?? Het land opzich is natuurlijk fantastisch met dolfijnen en plantages. Ik zou het dolgraag willen zien, wie weet komt er het een keer van. Hier in Denekamp is het weer vochtig koud, dus niet zo prettig. Vanochtend ben ik wezen hardlopen met Anita, Bernadette Betting en Getrud Keizer. De ronde was eigenlijk te lang, zodat ik niet meer naar zwemmen kon. We hebben bij Anita koffie gedronken, ook wel leuk natuurlijk. Maandag heb ik natuurlijk weer een aantal baantjes met je moeder gezwommen. Gisteravond was de jaarvergadering van Dionysos. Ik heb een paar hele mooie foto's voor jou en Merel meegenomen. Ik druk ze wel bij jouw moeder achter de deur. Verder wil dionysos weer veel verschillende activiteiten doen dit jaar.
    Waarschijnlijk toch wel weer de estafetteloop van 4 op 5 mei. Iedereen had het natuurlijk over het weekend van Schiermonnikoog. We hebben toch wel hele leuke herrinneringen aan het lustrumjaar. We gaan nu eten bietjes met rundvlees. Dat zullen jullie daar wel niet eten, of niet?? Volgende week gaan we met ons gezin skieën,naar Italië. We vertrekken zondag en komen ook op zondag terug. Iedereen heeft veel zin , dus dat wordt leuk. Nog veel plezier daar met elkaar en tot de volgende keer, veel liefs van iedereen hier natuurlijk, José.

  • 21 Februari 2008 - 18:48

    Anita:

    Hoi Katrien
    Wat leuk zeg dit is de eerste keer dat ik op deze site zit Ik vind het geweldig wat jij daar doet en meemaakt, voor jou maar niet voor mij
    Dat salsa dansen moet je mij nog maar eens leren want dat lijkt mij wel wat
    Ik heb vandaag met Jose Getruud en Bernadette gelopen en niet zo zuinig Ruim anderhalf uur Super he En ik vind dat jij bij jouw temperaturen met een half uur kunt volstaan.
    Nou
    katrien ik blijf je volgen veel plezier en vergeet niet te genieten van alles
    Groeten Anita Peters

  • 22 Februari 2008 - 18:16

    Ali B:

    Hallo Katrien,

    Vanuit Lonneker hier een reactie,
    volgens mij is het heel spannend
    wat je allemaal meemaakt.
    Geniet ervan!
    Die dolfijnen zien lijkt mij geweldig.

    Groetjes, Ali en ook van Sjoerd.

  • 25 Februari 2008 - 09:58

    Dienke:

    Hey Katrien,
    Aangezien ik toch iedere keer wel wat bij A'loes achterlaat, kan ik natuurlijk ook niet wegblijven op jouw pagina!
    Jij schrijft al net zo leuk en enthousiast als A'loes! :)
    Vond je stukje over de cocktail ook masterlijk! :D

    Veel plezier nog!

    Liefs Dienke

  • 26 Februari 2008 - 19:32

    Erna Sleiderink:

    Hoi Katrien
    Al die verhalen, leuk hoor!fijn voor je dat het goed gaat daar!
    Op sportief gebied is daar zo te zien genoeg te doen!wij houden het hier maar gewoon bij het lopen.
    Nog veel plezier en genieten he!
    groetjes Erna

  • 28 Februari 2008 - 17:36

    TIemen&Ans:

    Hey Katrien,
    We horen al wel weer, dat jij Anneloes soms echt tot grote steun bent! Vinden we erg lief van je!
    Verder sluiten wij ons helemaal aan bij Dienke!
    Geniet er van!

    Groetjes Tiemen&Ans.

  • 02 Maart 2008 - 21:59

    José Braakhuis :

    Ha die Katrien,

    Wij zijn net weer van skie-vakantie. Ik had net Thomas aan de telefoon om het zwemmen met je moeder af te zeggen. De hele auto zit nog vol met spullen, en de was natuurlijk. We hebben een tafel besproken bij het podium, je weet wel aan het grote plein waar we nog niet eerder hebben gegeten, dus afwachten!!We hebben en top-vakantie gehad. We konden perfect skiëen. Grote brede pistes. Een perfekt hotel met zwembad, heerlijk eten, wat wil je nog meer. De zon was zo sterk dat we erg verbrand zijn in ons gezicht. Sophie had haar hele gezicht vol blaren. Nou, ik kan je zeggen, dit overkomt ons niet weer. Dit hebben wij nog nooit gehad. Ik heb mijn mailbox nagekeken, je had nog geen nieuw verhaal op jouw site. Ik weet nog van Renée, dat het veel tijd kost om alles ge-up-date te houden. Ik ga er van uit dat alles goed met jullie is, in afwachting van jouw verhalen,
    Hartelijke groeten, en een dikke kus José ook van de rest van de fam.

  • 03 Maart 2008 - 11:55

    Mama:

    Ik hoop,dat jullie genoten hebben van 2 vrije dagen. Gaat alles nu weer goed??geen patiënten te verzorgen?Hier was storm,dakpannen van t huis, bomen om.
    Van Gerda nog niets weer gehoord!
    Werk ze.
    Take care.
    Liefs,mama

  • 05 Mei 2008 - 11:36

    Eline:

    hey bakra!!

    hier een berichtje uit het nu wel zonnige nederland.
    we hebben vorige week een goede maar vermoeiende vlucht terug gehad. het is heerlijk om je familie en vrienden weer te zien, maar ook weer raar om weer terug te zijn. het is echt wel even wennen hoor!
    echt leuk om nog een sms terug te krijgen voordat wij het vliegtuig in stapten!!

    gaat het met jullie allemaal goed?
    ik hoop van wel!
    laat ze een poepie ruiken he, in de havanna's en niet te veel borgoe drinken :)

    lobi en een brasa

    Eline (die ene van de drie musketiers ;) haha)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2008

Einde avontuur in Suriname

17 Juni 2008

Lovely Tobago

10 Juni 2008

Joepiii afgestudeerd!!!

26 Mei 2008

Laatste weken...

11 Mei 2008

Onvergetelijk binnenland
Katrien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 28520

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 22 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: