Avonturen in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu Avonturen in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu

Avonturen in de jungle

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Katrien

12 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend zijn Anneloes en ik samen met onze huisgenoten en nog drie andere meiden naar Brownsberg geweest. Het was onze eerste kennismaking met het Surinaamse binnenland en dus voor het eerst de jungle in! We hadden er zin in!

Zaterdagochtend om 8 uur haalde de taxi ons op en zondagavond rond 22 uur waren we weer thuis. In die uren daartussen hebben we wel degelijk het een en ander meegemaakt...De heenweg reden we veelal over hobbelige bauxietwegen.(zie foto) Moeilijker was het zeven kilometer lange slingerpad heuvelopwaarts. Bekend was dat dit in de regentijd in een kleimassa verandert. Wat bleek nou… inderdaad, het regende! (dec t/m februari is kleine regentijd).Mijn angsten voor insecten, die ik waarschijnlijk zou gaan tegenkomen in de jungle, veranderde in de angst om achterwaarts van de berg te glibberen met ons busje (dat geen 4wd had, maar slechts 2. Blijkt hier trouwens heel normaal te zijn). Gelukkig reed onze taxichauffeur al enkele jaren deze berg op en af waardoor we enigszins gerustgesteld werden. Daarnaast blijft het ‘fijn’ dat Surinamers nergens een probleem van maken en overal een oplossing voor vinden…
Ondanks deze gedachte was de heenweg geen pretje. Meerdere busjes raakten vast of kwamen de berg niet op, en de regendruppels werden er inmiddels ook niet minder op. Gelukkig kregen we hulp van een tractor die ons de berg op trok. Eenmaal boven aangekomen, werden we naar ons huisje gebracht waar we onze hangmatten konden ophangen en kregen we heerlijk rijst, kip en groente. Daarna kon onze eerste wandeling beginnen.
We maakten kennis met het prachtig tropische regenwoud, waarbij ik echt moet zoeken naar woorden om te omschrijven hoe dat eruit ziet en hoe het voelt daar te wandelen/klauteren. De natuur is hier zo anders, de bomen zijn zo groot, zo lang, zo anders, de bladeren zijn zo groen, de takken zitten veelal in elkaar gewikkeld en de geluiden van vogels en brulapen zijn een feit. De kronkelige smalle wandelpaden, de ontelbaar veel verschillende bomen, de prachtige uitzichten, de geweldige watervallen en kreekjes…. Teveel om op te noemen, ik heb m’n ogen uitgekeken. Ik had al wel gelezen dat er ook slangen voorkwamen, deze kwam ik echter niet tegen. Ik moet eerlijk zeggen; ik kreeg bijna zin er wel een tegen te komen! Het paste echt in het plaatje.
Tot ’s avonds…Toen kwam de meest giftige slang van Zuid Amerika toch nog even op bezoek. Bij het kamp, waar we ’s avonds een hapje aten, glibberde een ‘slangetje’ voorbij. Onze taxichauffeur / gids greep het beestje alsof het een regenworm was. Een beet van deze slang, zorgt ervoor dat het binnen een uur afgelopen met je kan zijn…!

De watervallen en kreekjes, waar de wandelingen naartoe leidden, waren echt de moeite waard. De bikini zat in m’n tas, dus hupsakee onder die waterval! Wat een heerlijk gevoel gaf dat! ’s Avonds maakten we heerlijke cocktails, om vervolgens bij te komen van een mooie dag. De volgende ochtend waren er (helaas) twee huisgenoten minder om deel te nemen aan de wandeling... (of het iets met de avond ervoor te maken had, laat ik maar even in het midden). We maakten ons op voor de volgende wandeling. Berucht is de twee uur durende afdaling naar de Witi Kreek aan de voet van de berg. Een frisse duik in het heldere water, hadden we dan ook echt nodig, voordat we aan de terugweg (bergopwaarts) begonnen.
Aangekomen in het kamp, aten we nog een hapje en vertrokken we in het busje bergafwaarts richting Paramaribo. Halverwege de terugweg van de laatste wandeling, kwam het al met bakken uit de lucht. Je raadt het al… de weg naar beneden met het busje was weer eens een modderbad. En ik zal het maar gelijk verklappen, tegen de terugweg kan geen enkele jeepsafari op! Anneloes had al eerder aangegeven het echt niet grappig te vinden als de bus grip verloor. Ik zat voorin en ik moet zeggen, in eerste instantie viel de weg me mee. Dus ik probeerde Anneloes (die achterin de bus zat, met de ogen dicht en i-pod op) nog gerust te stellen: ‘Anneloes, het valt echt reuze mee. De weg ziet er best goed uit!’ Ik had het nog niet gezegd of hupsakee de bus gleed weg, bleef steken in een modderpoel en hing schuin… Daar uitgekomen volgden nog meer van deze schrikmomenten. We slipten weg, vlogen uit de bocht, gleden door waar het eigenlijk niet de bedoeling was, raakten vast, moesten met boomstammen en takken het busje ‘ophupsen’ en af en toe liepen we een stukje om het gevaar uit de weg te gaan. Gelukkig had de taxichauffeur er nog alle vertrouwen in en zong ondertussen ontspannen mee op een Surinaams liedje. En achteraf gezien had hij gelijk: alles kwam goed!
Het was een avontuurlijk en vooral gezellig weekend. Geweldig om door het tropisch regenwoud te hebben gewandeld, het voelt echt als een stukje wereld dat nog niet door het massatoerisme ontdekt is!

Verder zijn Anneloes en ik vorige week druk bezig geweest met de onderzoeksopzet, die is nu bijna af. Verder heb ik vorige week nog een poging gedaan tot hardlopen. Het regende een beetje, dus ik dacht: Nu zijn er vast niet zoveel mensen op straat die mij zien, dus ren ik even een paar rondjes in onze wijk. Bij het weglopen van huis, kreeg ik al een beetje een raar gevoel. Nadat ik de hoek om was, zag ik al mensen in de verte die mij (enigszins vreemd) aankeken. Ik dacht: hup, gewoon doorlopen, ik ben gewoon aan het hardlopen, zo gek is dat niet. Totdat ik het gevoel kreeg dat ik de marathon aan het lopen was. Nog niet eerder kreeg ik zoveel aandacht tijdens een ‘training’. De buurtbewoners keken met grote ogen en moedigden mij aan, honden renden mij achterna, de buurman stak meerdere malen zijn duim naar mij op en als kers op de taart renden alle kinderen uit de straat achter mij aan… Conclusie: niet voor herhaling vatbaar. Toch maar weer het zwembad opzoeken! Afgelopen week kwam Lenneke aan in Paramaribo, we hadden een zeer gezellige hereniging! En het blijft vast niet bij deze ene! Samen met haar ga ik deze week maar eens wat baantjes trekken.

Dit was hem weer voor dit moment! Hoorde dat het weer in Nederland ook iets beter is? Nou hier regent het best zo af en toe! De foto’s ga ik er ook gauw opzetten. Hopelijk kun je je dan voorstellen hoe mijn weekend was.

Liefs,
Katrien





  • 12 Februari 2008 - 12:57

    Kees:

    Eeej Avontuurlijke Katrien!
    Damn jij hebt weer behoorlijk wat mee gemaakt zo te lezen en te zien! Wel slecht dat die busjes geen 4wd hebben maar goed! als het ze toch uit eindelijk lukt!
    Groetjes Kees

  • 12 Februari 2008 - 13:07

    Jorieke:

    Wat een leuk verhaal!
    Vooral dat hardlopen haha wat grappig!
    Als ik je verhaal lees begint het mij echt te kriebelen, ik wil daar ook heen!
    Nou heel veel plezier nog daar maar voglens mij is dat geen probleem!
    Groetjes Jorieke

  • 12 Februari 2008 - 13:35

    Gerard:

    hoi Katrien,
    leuk om te zien en te lezen hoe het met je gaat. Een prachtige ervaring. daar zul je niet snel spijt van krijgen!
    Veel plezier nog de komende tijd en we blijven je berichten op de voet volgen
    Groet uit een -inderdaad- zeer zonnig Lent!

    Gerard Reijmer

  • 12 Februari 2008 - 13:51

    Lotte:

    Haai katrien..
    wat een spannend verhaal!! gaaf man dat je de jungle in bent geweest. Doe Lenneke de groetjes als je haar weer ziet en succes met het sporten:P
    Liefs lotte

  • 12 Februari 2008 - 14:19

    Mama:

    Nu schrijf je al hele verhalen. Als de 5 maanden zijn verstreken kun je er wel een boek over schrijven, als je alles maar heel en gezond houd.Als het uiteindelijk toch allemaal lukt is het later een extra mooie herinnering. Succes met dit avontuur.

  • 12 Februari 2008 - 14:21

    Franca:

    eyyy Katrien,

    Erg leuk om al je verhalen te lezen...wat mooi oh al die foto's!!!
    Maar nog heel veel plezier daar en genniet ervan he!

    Liefs Franca

  • 12 Februari 2008 - 16:18

    Elke:

    Ha meis,

    Wat een avontuur weer zeg! pff!! zo maak je nog wel wat mee hoor! Maar het ziet er allemaal wel heel erg mooi uit daar in de jungle, behalve de slang (is echt niet wat voor mij! :-() en het vastzitten. Maar gelukkig alles weer goedgekomen! Succes deze week!

    Xus Elke

  • 12 Februari 2008 - 16:22

    Marlies:

    Heey Katrien,
    Echt heel leuk om je verhalen te lezen.. je hebt al heel wat mee gemaakt in zo'n korte tijd!! Nog heel veel plezier, en ik hou je site in de gaten ;)!!
    Liefs Marlies

  • 12 Februari 2008 - 17:37

    Heleen:

    heej katrien:)

    nou ik ben jaloers! echt super cool! geniet er lekker van:)

    liefs heleen

  • 12 Februari 2008 - 17:58

    José Braakhuis:

    Ha Katrien,

    Oh, wat kun jij leuk schrijven!! Je waant jezelf gewoon al bij jou. (was het maar waar). Wat ondernemend dat je gelijk al zulke weekendjes uit doet. Geweldige foto's. We krijgen echt een goed beeld van Suriname. Vandaag was ik in Beuningen oppassen. Luuk had hoge koorts, dus dat was wel iets minder. Hij is ook dit weekend uit een wagentje gevallen, en zijn gebit beschadigd. Al met al niet zulke fijne dagen voor hem. Maar gelukkig is zijn vader in de buurt.
    Vandaag is José Metgod ook jarig, dus na de repetitie van cantabile moet ik nog even naar haar toe. Gisteren weer met je moeder enkele baantjes gezwommen. Ze vertelde dat Thomas het fijn had in Oostenrijk, veel zon en sneeuw, dus dat zit ook wel weer goed. Renee heeft bericht gekregen van de politie, dat ze niet is aangenomen. Ze is nu druk doende zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Komt vast wel goed met de positieve instelling die zij heeft. We kijken uit naar je volgende berichten. Doe ze allemaal de groeten daar en pas goed op elkaar. Groeten José en de rest van de fam.

  • 12 Februari 2008 - 18:56

    Rieette:

    Hoi Katien,
    Leuk avontuur, alleen de busrit is al een hele ervaring opzich.Suriname lijkt toch een leuk vakantieland.
    Jouw hartlopen lijkt wel een plaatselijke attractie, aan belangstelling geen gebrek.Kan me voorstellen dat het niet prettig loopt.
    We blijven je volgen.
    Groet van ons allen

  • 12 Februari 2008 - 19:23

    Agnes Kok:

    Hey Katrien.
    Leuk om je verhalen te lezen en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Katrien je kunt wel een loopgroepje oprichten,animo genoeg he, haha.
    Groetjes Agnes Kok en familie.

  • 13 Februari 2008 - 01:41

    Silvana Jet En Len:

    Heej Katrien,

    Wat een ongelovelijk avontuur!! Echt mega gaaf! We gaan je site bijhouden ;). Haha

    Kus,
    Silvana, Jetty en Lenneke

  • 13 Februari 2008 - 12:52

    Bernadette Betting:

    Nou nou dat klinkt allemaal spannend. Maar blijf maar gewoon hardlopen. Niks van die mensen aantrekken. Geniet met mate wij wensen jou heel veel plezier. Groetjes

  • 13 Februari 2008 - 15:54

    Sanne:

    Heey Katrien!
    Wat een gave verhalen weer... eng idee dat je met die bus gewoon weg kan glijden!
    En dat hardlopen: jammer... toen ik Spanje studeerde was dit exact hetzelfde; net of het een hele rare bezigheid is... kun je niet ergens stiekem rennen in de onbewoonde wereld? (mmm of dat is weer extra gevaarlijk haha)
    Nog gelukt met project?
    XX

  • 14 Februari 2008 - 21:11

    Geke:

    Geweldig! Wat klinkt dat gaaf allemaal, je schrijft het ook zo mooi op!
    Zoveel bekijks hebben we hier nooit met hardlopen, misschien moeten we een keer met z'n allen in Suriname trainen.
    Zal de penningmeester vragen of er genoeg geld in de kas zit. Je hebt in ieder geval genoeg te vertellen als je weer met ons je rondjes mag rennen.
    Doei!

  • 15 Februari 2008 - 18:59

    Karen L.:

    haj zuss!

    wat een geweldige ervaring lijkt me dat daar in de jungle, helemaal met een vette waterval over je heen;)
    leuk om weer op de hoogte zijn van alles wat je mee maakt en dat het zo goed gaat!!":D
    wanneer hebben wij een skypedate;)?

    voor jou ook hele dikke bosi;) X

  • 16 Februari 2008 - 19:08

    Joke:

    hallo Katrien,
    OOOOOh wat maak jij spannende dingen mee!!!! Gelukkig vertel je er zelf nog enthousiast over, maar das slippen met die auto, dat was voor mij te heftig geweest.
    Wat lijkt me dat vreselijk leuk en lachwekkend dat, als je een keer gewoon gaat hardlopen, er zoveel mensen met je mee rennen ha ha .
    je kunt daar wel een marathonloop opzetten.
    Hopenlijk blijven al je verhalen voor de rest van je stage zo leuk, want hier lijkt het alsof je het prima naar je zin hebt en veel nieuwe ervaringen op doet en dat vinden we hardstikke leuk!!
    De weersverwachtingen voor vannacht zijn hier - 8.
    we wensen je echt toe dat het bij jouw beter zal zijn.
    Overdag is het hier wel koud, maar de zon schijnt en daar worden we toch een beetje vrolijk van.
    Wat zul jij al bruin zijn!!!
    We hadden een paar dagen geen internet, maar dat is gisteren weer gemaakt, dus vanaf nu kan ik je avonturen weer volgen ( voor zolang als het deze keer duurt)
    Ik vind het heel erg spannend en sensationeel wat jij allemaal mee maakt en hoop dat je er heel erg van geniet!!
    Hier is het nog steeds winter met saaie dagen, dus heb ik op dit moment veel tijd om jouw spannende verhalen te volgen Ha ha
    We wensen je een hele goede tijd toe met superveel leuke ervaringen.
    Geniet er van en zet het lekker op dit weblog.
    Wat kun je vreselijk mooi vertellen, soms lijkt het alsof we het zelf mee maken , zo echt !!! ( van dat slippen met de auto werd ik gewoon een beetje bang )
    Je maakt ook prachtige foto"s!!
    Heel leuk om te zien en te horen allemaal.
    We wensen je voor de rest van je stage heel veel mooie ervaringen en een superleuke tijd toe samen met je vriendin en andere kennissen.

    Namens de keizertjes uit De Lutte,
    xxxxxJoke

  • 17 Februari 2008 - 17:28

    Karen:

    Hey meiske!

    Ik zal alweer met smart te wachten op een volgend verhaal. Jemig, dat hardlopen... Haha, ik stel me zo voor dat je daar de straten liep a la Rocky, die aan het hardlopen/trainen was in die film! Iedereen en alles rende met je mee, moedigde je aan. Volgende keer toch maar zwemmen, valt t minder op.

    En dat verhaal in de jungle, iehhh. Wel een geweldig avontuur weer, je maakt van alles mee. De natuur lijkt me ook prachtig, zoals je dat vertelt. Met het project gaat het ook goed? Van alles te doen? Succes weer he!

    X Karen

  • 18 Februari 2008 - 14:16

    Nicole:

    Heyyyy meisje!!!
    sorry dat ik niet eerder wat van me heb laten horen op deze site maar ben momenteel heel erg druk met op strand liggen op Ko Phi Phi.. (wat een straf he!?) Je hebt het mssn wel gelezen in mijn mail! vandaag aangekomen en echtwaar het is hier een PARADIJS!!! blauwe zee en witte stranden en een heeeeeeelll erg aangenaam temperatuurtje! maar genoeg over mij! jullie maken mooie dingen mee daar!! en die cocktails gingen er ook wel in als pap of niet!?!!:P
    Fijn dat het met de scriptie (lelijk woord)ook goed gaat! ik heb waarschijnlijk tegelijk met jullie de diploma-uitreiking (leuk nieuwtje he;-))
    Nou ik w8 weer met smart op je volgende verhaal!

    vanuit het hele warme Thailand wens ik jullie nog heel veel plezier toe! groetjes aan loessie!

    hele dikke x van mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2008

Einde avontuur in Suriname

17 Juni 2008

Lovely Tobago

10 Juni 2008

Joepiii afgestudeerd!!!

26 Mei 2008

Laatste weken...

11 Mei 2008

Onvergetelijk binnenland
Katrien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 28527

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 22 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: