Joepiii afgestudeerd!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu Joepiii afgestudeerd!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu

Joepiii afgestudeerd!!!

Door: Katrien

Blijf op de hoogte en volg Katrien

10 Juni 2008 | Suriname, Paramaribo

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik ben geslaagd!!! Gistermiddag hebben Anneloes en ik onze eindpresentatie gehouden, het ging hartstikke goed. We liepen goed op schema, vorige week hadden we alle einddocumenten klaar, gister alles laten printen en inbinden om vervolgens ’s middags ons eindwerk te presenteren aan onze begeleidster, maatschappelijk werksters, het management en andere geïnteresseerden. Ook Lenneke en Jetty kwamen kijken! De presentatie zou om half 2 beginnen. Anneloes en ik waren de enigen in het lokaal om half 2. Maar gelukkig kwam iedereen op de Surinaamse half 2…(kwartiertje later). De presentatie liep gesmeerd, de vragen die gesteld werden konden we goed beantwoorden en eerlijk gezegd: ze waren allemaal enthousiast! Ze vonden dat we goed en veel werk hadden verricht. Ons onderzoek is zeker van toegevoegde waarde voor de stichting. We hebben ervoor gezorgd dat de problematiek rondom opvoedproblemen bij ouders nu zwart op wit staat. Ook kunnen onze onderzoeksresultaten gebruikt worden met betrekking tot fondsenwerven of het aantonen van de problematiek bij Ministeries. Na de presentatie hadden we ons eindgesprek met Vanda (onze begeleidster). Ze heeft verschillende competenties beoordeeld, maar ze was erg enthousiast. Ze vond dat we erg zelfstandig hadden gewerkt, gemotiveerd en enthousiast waren en niet de makkelijkste weg hadden gekozen. Ze heeft ons een 8,2 gegeven. Hier zijn we héél erg blij mee!! Yesss, ik ben afgestudeerd met een 8,2!!
’s Avonds uiteraard ook voetbal gekeken (de stemming was al goed, maar na 3 doelpunten kon de gezelligheid niet op). Daarna nog lekker uiteten geweest om het te vieren, én vanwege Heleen (buurmeisje) haar laatste avond in Suriname. Tijdens het drinken van een coctail (ja, als je geslaagd bent, moet je het vieren), kreeg ik een sms van Kirsten dat ze goed was aangekomen in Paramaribo!

Twee weken geleden bereikte mij het goede nieuws dat Kirsten (mijn vriendin/squashmaatje uit Nederland) mij wou komen opzoeken in Paramaribo! Ze heeft via haar zus (stewardess) een heel goedkope ticket kunnen bemachtigen. Echt super, dat ze de kans grijpt ‘eventjes’ bij me langs te komen! Bij het weerzien gisteravond vlogen we elkaar dan ook in de armen, jeetje wat hebben we elkaar lang niet gezien!! Kirsten blijft tot zaterdag. Alleen vertrek ik dus donderdag al naar Trinidad. Maar gelukkig gaat ze met haar zus nog een binnenlandse trip. Dus dat wordt een kort maar krachtig maar gegarandeerd gezellig bezoek aan het mooie Suriname.

Verder ging het hier de afgelopen tijd goed! (verrassend hé). Vorige week zondag was ik door een Hindoestaanse vrouw (Madeleine) thuis uitgenodigd om roti te leren maken. Nou, dat leek mij wel hartstikke leuk want ik vind roti heerlijk! Waarschijnlijk kennen jullie dit ook wel (Knor wereldgerecht): het is een met kip en aardappelen gevulde pannenkoek. Lenneke en Jetty gingen ook mee. We hadden niet echt een tijd afgesproken met Madeleine, dus ik dacht: hmm zondag eerst even lekker uitslapen, dan einde van de middag richting de roti. Maar ik werd ’s morgens om half 10 al wakker gebeld. Madeleine belde: ‘Katrien, ik heb je al zo vaak proberen te bellen, lag je nog in bed ofzo?!’ (ik dacht: euhm ja, het is zondag en nog maar half 10! Dan zit ik met mijn gedachten nog niet bepaald bij de roti…) Maar Madeleine dacht hier duidelijk anders over! ‘Ik kom je rond 11 uur ophalen oké? Dan doe ik nu even boodschapjes dan gaan we daarna roti maken! Ik (ineens een stuk wakkerder): Euhm ja gezellig, tot dan!!
Ik heb (na 4,5 maanden) nog steeds een beetje de Nederlandse eettijden in mijn hoofd, dus verwachtte ik rond 17 uur een keer te moeten eten. Niet dus. Surinamers eten gemiddeld vier maal daags, dus ja ook op andere tijden. Soms ontbijten ze zelfs met rijst!
Bij haar thuis aangekomen, was het heel erg gezellig! Haar moeder had de kip net laten slachten (hoe verser hoe beter..) en daarna heeft ze ons laten zien hoe de kip wordt gekruid (veel pepers, knoflook en uien) en hoe de roti zelf gemaakt wordt. Nadat we zelf ook nog even moesten helpen koken, hebben we het heerlijk opgesmikkeld. Ze wil dat we het in Nederland ook gaan maken, dus pap en mam bereid je voor.
Haar kinderen waren ook thuis, ze hebben ons nog verteld over hun cultuur en geloof. Dat was heel interessant. Ook trok haar dochter (15jr) nog haar mooiste jurk nog uit de kast en heeft echt heel mooi voor ons gedanst! Aan het einde van de dag zijn we nog met de zoon en dochter naar de Indiamarkt/kermis gegaan. Leuke souvenirs gekocht en de kinderen getrakteerd op attracties. Natuurlijk wilden we zelf ook wel een rondje in het reuzenrad, nou dat vond ik niet zo’n succes! (het kraakte aan alle kanten, Lenneke en ik hebben een kruisje geslagen en elkaar nog een keer de liefde verklaard!) Gelukkig liep het wel goed af…

Verder hebben we afgelopen donderdag samen met Wim en Heleen (onze buurtjes) ons eindfeestje hier gegeven. Zij vertrekken volgende week ook weer naar Nederland. Voor de laatste keer met ‘onze vrienden’ geborreld en lekker wezen stappen bij Havana Lounge! Dat was hartstikke gezellig. Ik ga het uitgaan hier wel missen. Wat mij betreft kunnen ze hier in Nederland een voorbeeld aan nemen! Hier draaien ze de hele avond swingende reggae-muziek waar je ongegeneerd op los kunt gaan. Oke oke die Surinamers dansen soms een beetje te close wat mij betreft, maar goed ook dat went!
Verder vrijdag en zaterdags de stad in geweest, souvenirs kopen natuurlijk! Zaterdagavond met Wim, Heleen, Len en Jet wezen bowlen! Heel erg leuk. Het is de enige bowlingbaan van heel Suriname!! Maar best luxe hoor. Het was een heel gezellige avond. Want tja, als de bal zo wil rollen als jij zelf bedoelde wordt het vanzelf leuk!:)

Verder hebben Loes en ik een accommodatie gezocht voor ons snoepreisje die begint aanstaande donderdag. We waren beide verbaasd over onze relaxtheid. Want één week voor vertrek nog steeds geen accommodatie besproken? Ach, no span! (maak je niet druk). Komt wel goed, toch? En ja, het kwam echt goed. We hebben via internet een heel leuk guesthouse gevonden, op twee minuutjes wandelen van het strand. Hmm, Tobago ik kom eraan!!

Na of tijdens Trinidad en Tobago zal ik mijn website nog een keer updaten. Ik denk dat ik met veel plezier de idyllische foto’s van het prachtige bounty-eiland met jullie wil delen.
Ik heb heel veel zin om naar Trinidad en Tobago te gaan, even laten bezinken wat er allemaal gebeurd is de afgelopen vijf maanden. Het is allemaal zo snel gegaan, ik heb zoveel gedaan, zoveel mooie plekken kunnen zien en zoveel leuke mensen leren kennen. Tijdens mijn hele verblijf hier heb ik me zo goed gevoeld, dit is het land dat geen haast en weinig zorgen kent. Heerlijk. Maar ik merk aan mezelf dat ik ook weer klaar ben om naar huis te komen, ik heb me er natuurlijk op ingesteld maar ik ben hier straks ook echt klaar. Ik ben lekker afgestudeerd, heb alles gezien wat ik wilde zien en ‘onze vrienden’ gaan ook ongeveer gelijk met ons naar huis. Nog maar een kleine twee weken en ik kom weer terug in het oude vertrouwde Beuningen. Maar eerst nog wat gezellige dagen met Kirsten en dan een week genieten van zon, zee en strand!
Tot snel allemaal!

Bigi brasa,
Katrien

p.s. foto's zet ik er vanavond/morgen op!



  • 10 Juni 2008 - 14:54

    Gerard Reijmer:

    He Katrien, van harte gefeliciteerd! Veel plezier op je vakantie nog enne... neem dat Roti recept alsjeblieft voor mij mee; dat ziet er goed uit!!

  • 10 Juni 2008 - 14:55

    Annemarie:

    Heej Katrien :)

    Gefeliciteerd met je afstuderen!! Helemaal super zeg!! En wat een hoog cijfer :D Dat hebben jullie goed gedaan!! Tot op de diploma uitreiking (ik moet nog 4 dagen en dan ook klaar :D)

    Liefs Annemarie

  • 10 Juni 2008 - 14:57

    Jorieke:

    Namens ons hele gezin: Van harte gefeliciteerd!!!! super om zo af te studeren!
    Goed gedaan hoor!
    Geniet maar van de laatste 2 weken want nog even en je zit weer in Nederland!

    Tot snel1!

    XXX De olde Keizertjes

  • 10 Juni 2008 - 14:58

    Héleen:

    hej katrynaaa,

    gefeliciteerd!!! ik had ook nie anders verwacht natuurlijk (A) ;) maar wel super hoor!! een 8,2!!

    en ik houd me aanbevolen als je een keer roti gaat koken:)

    liefs heleen

  • 10 Juni 2008 - 14:59

    Kees:

    Eej katrien!
    Van harte gefeliciteerd man met het afronden van je studie!
    Chill ze nog op dat bounty eiland en we gaan vast weer kwijlen over de foto's :)
    Groetjes kees

  • 10 Juni 2008 - 15:31

    Rhonda:

    Woaww van harte gefeliciteerd met je afstuderen!! Vet goed een 8,2! Ik heb eind deze maand ook mijn verdeging :)
    Veel plezier nog de laatste dagen! :D

  • 10 Juni 2008 - 17:06

    Marga:

    Katrien GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!
    geweldig dat het allemaal zo goed ging, maar ook dat jullie afstudeeropdracht van waarde is voor het werven van fondsen.
    super.
    geniet nu nog even en vlug tot ziens
    ben en marga en maartje

  • 10 Juni 2008 - 17:09

    Anita:

    Katrien,
    Proficiat Klasse dat je het gehaald heb en met zo'n hoog cijfer.
    groetjes en nog een fijne
    vacantie Dikke kus Anita

  • 10 Juni 2008 - 18:01

    Janine:

    GEFELICITEERD!
    Super goed! Geniet van de heerlijk relaxte vakantie want die heb je verdiend! Ik ben zeer benieuwd naar de foto's daarvan.

    en ik mis de goeie roti!

    Dikke kus

  • 10 Juni 2008 - 18:19

    Lotte:

    haai katrien..
    gefeliciteerd, goed man.. echt super cijfer! Geniet van de laatste weken, ga ik ook doen ;)! Het gaat allemaal veel te snel voorbij.
    Tot in NL!
    Kussz

  • 11 Juni 2008 - 09:49

    Bernadette:

    Hallo katrien van harte gefeliciteerd met het afstuderen. Geniet nu maar lekker van je welverdiende vakantie. Zelf gaan clemens en ik zondag op vakantie. Heel veel groetjes Bernadette en Clemens

  • 11 Juni 2008 - 09:53

    Mams:

    Wat moet het een zalig gevoel zijn uiteindelijk dit bereikt te hebben,Twee TE gekke Troela's, in Tropische omstandigheden met TOP resultaat.Ontzettend gefeliciteerd Meiske.

  • 11 Juni 2008 - 10:30

    Erna & Bodyl:

    Hee Katrien,

    Gefeliciteerd met je afstuderen! Heel goed!!
    En ook nog een super cijfer, hartstikke goed!
    Geniet er nog even van.

    Groetjes

  • 11 Juni 2008 - 11:45

    Mams:

    Wat moet dit een fijn gevoel zijn;
    Twee Toffe Troelies in
    Tropische omgeving zorgen voor een
    Top resultaat.
    Ontzettend gefeliciteerd Meiske.

  • 11 Juni 2008 - 14:25

    Joke:

    Hallo Katrientje,
    Van hart proficiat met het afstuderen !!!!!
    En dan nog met zo"n hoog cijfer !! Klasse gedaan.
    als we je verhaaltjes lezen lijkt het allemaal op een grote vakantie en jij studeert tussendoor ook nog gewoon even af en ook nog met een heel hoog cijfer !!
    Echt goed gedaan hoor!!
    Ik wens je heeeel veel plezier op je extra vakantietje in Trinidad en Tobago en als die om is zul je de koffers wel in moeten pakken voor de terugreis naar Twente.
    Geniet nog maar even zo veel als het kan !!

    een vraag die ik je al langer wil stellen is:
    Waar ga jij deze zomer heen op vakantie ?? ( geintje)

    Tot binnenkort!!
    groetjes,
    de Keizertjes

  • 11 Juni 2008 - 17:11

    Loudeegbrink@planet.:

    Hoi Katrien.
    Van Harte Gefeliciteerd met je afstuderen.Geniet nu maar lekker van je vakantie.En dan zie ik je beslist wel weer een keertje in Beuningen.
    Groetjes Lenie zonder winkel.

  • 11 Juni 2008 - 20:55

    Geke:

    GEFELICITEERD!!!
    Hartstikke goed gedaan joh!
    Geniet nog van de laatste weekjes.
    Doei, doei,
    Geke

  • 12 Juni 2008 - 07:24

    Ad Reijmer:

    Geweldig Katrien. Van harte gefeliciteerd met het behalen van je HBO diploma. Wat een opluchting en zoveel wijzer. Ook mbt de (levens)ervaringen die je al die maanden hebt beschreven op een luchtige, prettig leesbare manier. Geniet nog van de laatste weken (vakantie daar) en ik wens je een hele fijne afsluiting en een goede terugreis

    groetjes Monique en Ad Jorn en Dide

  • 12 Juni 2008 - 07:44

    Lars:

    Hey Katrien,
    Gefeliciteerd met het afstuderen!
    Veel plezier nog in T&B!

    Groetjes Lars

  • 12 Juni 2008 - 14:56

    Patricia:

    Gefeliciteerd!!!!!!!Hardstikke mooi cijfer! Geniet van je vakantie, want je zal vast wel gaan werken als je terug komt!!!

    Veel plezier nog even!

    groetjes patricia

  • 12 Juni 2008 - 18:39

    Gonnie:

    Hoi Katrien, Hartelijk Gefeliciteerd met de afronding van je studie en dan ook nog met een hoog cijfer 8,2 geweldig en vooral dat het ook nog een toegevoegde waarde is aan de stichting geweldig Geniet nu lekker nog van je vakantie je hebt het verdiend Ook namens Jos en Daniel proficiat en ik zou zeggen een goede thuiskomst en geniet nog van die laatste weekjes. Doeiiiiiiii veel liefs en groeten Gonnie Beernink.

  • 12 Juni 2008 - 21:13

    Marja Beld:

    Hai Katrien, gefeliciteerd met je afstuderen, super goed gedaan zeg.Nu maar genieten van je welverdiende vakantie en tot ziens in Beuningen.

  • 15 Juni 2008 - 14:53

    Ali B:

    Hallo Katrien,

    Wat geweldig dat je geslaagd bent en nog wel
    met zo'n goed cijfer!
    Proficiat!
    Geniet maar lekker van jullie "snoepreisje"
    je hebt het verdiend!!

    Tot ziens in "Holland".

    Groetjes,
    Ali B
    Lonneker.

  • 17 Juni 2008 - 09:25

    Wim:

    Pssst... Poppetje!

    Hoe is het op Trinidad en Tobago? Jullie genieten vast enorm van alles daar! Ik ben inmiddels weer veilig thuis. Heerlijk om iedereen weer te zien en zo! Met een beetje mazzel studeer ik vrijdag af en kan ik 4 juli m'n diploma ophalen.

    Have fun nog op Trinidad!

    Bigi bosi, Wim

  • 17 Juni 2008 - 10:39

    Kirsten:

    Gefeliciteerd!!
    Wat gaat de tijd toch snel, jullie komen al bijna naar huis! Tja, wat kan ik zeggen: geniet er nog van, maar dat gaan jullie vast en zeker doen.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2008

Einde avontuur in Suriname

17 Juni 2008

Lovely Tobago

10 Juni 2008

Joepiii afgestudeerd!!!

26 Mei 2008

Laatste weken...

11 Mei 2008

Onvergetelijk binnenland
Katrien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 28514

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 22 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: