De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Katrien Wessel - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Katrien

05 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen!

Hier weer een update van mijn leventje in het warme Soerinamuh! De eerste week zit erop, en ik moet zeggen dat het niet is tegen gevallen. Anneloes en ik hebben ons al best goed aangepast, al zeggen we het zelf. We zijn namelijk al een paar keer te laat gekomen, zijn al door de stromende regen (stortbui) gefietst om vervolgens (net zoals alle andere Surinamers) te gaan schuilen en daardoor weer te laat te komen, we hebben zelfs al deelgenomen aan het Surinaamse carnaval en bij de stichting werken ze niet langer dan 15 uur… dus doen wij dat ook maar niet. Gisterochtend fietsten Anneloes en ik naar de Stichting (is zo’n 20 min fietsen), terwijl het ineens ontzettend begon te gieten! Ik baalde dat ik mijn poncho (nogmaals dank Harry en Riëtte) niet in mijn tas had gestopt. Die zit vanaf nu standaard in mijn tas! Aangekomen op de stichting werden we toegesproken door een typisch Surinaamse vrouw met de mededeling:’Lieve meiden, jullie zijn drijfnat, jullie gaan nu gelijk naar huis om warme kleren aan te doen anders worden jullie ziek en dan moeten we allemaal heel hard huilen.’ De lieve vrouw heeft een zakentaxi voor ons geregeld zodat we naar huis werden gebracht en weer naar de stichting! Zo gek zijn die Surinamers nog niet hé! ;)

Ook hebben we deze week een fiets geregeld, zodat we lekker mobiel zijn hier in het chaotische verkeer waar zo ongeveer alle mannen naar ons claxonneren, sissen, kusgeluidjes maken en naar ons zwaaien! Zou bijna denken dat ik goed in de markt lig, maar voordat ik naast mijn schoenen ga lopen moet ik eerlijk bekennen: ze geven die aandacht aan echt alle blanke meisjes hier! ‘De stagiaires uit Nederland’ is hier een begrip en we vallen ook echt op tussen al die donkere mensen. Soms voel ik me echt een bezienswaardigheid!

Het huis bevalt erg goed met uitzondering van de sprinkhaan, krekel en megavlinder die in de eerste week al zijn gesignaleerd. Fijn om mensen om me heen te hebben bij thuiskomst, maar ook fijn je soms even terug te kunnen trekken naar je eigen kamertje of lekker in de hangmat weg te dromen met goede muziek op! In totaal hebben we dus vier huisgenoten. Allart en Jolien komen uit België en Wilma en Janine komen uit Eindhoven, alle vier studeren ze logopedie. Jolien en Janine zitten op salsales, afgelopen week hebben Anneloes en ik een les gekeken. Het zag er heel leuk uit, dus vanavond gaan we een proeflesje wagen! Vrees alleen dat onze heupen niet zo soepel zijn als die van menig Surinamer haha. Afgelopen zaterdag hebben we trouwens hier ook een carnavalsfeest bijgewoond, poeh wat hebben die Surinamers soepele heupen! Zelfs kindjes van 5 a 6 jaar oud, schudden met die billen…poeh!

Het is hier trouwens legaal om met drank op achter het stuur te gaan. (niet grappig dus) Daarom gaan we ’s avonds nooit op de fiets ergens naar toe, gelukkig is de taxi betaalbaar.
Ook kunnen we op de bus stappen bijna voor ons huis. Zoals in mijn vorige verhaaltje al bleek, moet je geluk hebben dat die niet vol zit. Laatst liepen we richting de grote straat om op de bus te wachten. Toen zagen we de bus in de verte aankomen. Dus wij rennen. Maar bij het besef dat we aan het rennen waren riep Anneloes ineens: STOP, niet rennen Katrien!! We zijn in Suriname!! Dus wij langzaam verder gelopen, en dus (inderdaad) de bus gemist… Dat was op zich jammer, maar het voelde goed om ons te hebben aangepast! ;)

Op de stichting gaat het goed. We hebben een (redelijk) eigen plek en onze stagebegeleidster is een aardige vrouw. Ze heeft in Nederland gestudeerd en is oorspronkelijk geen Surinaamse. Ze is duidelijk en weet goed waar ze mee bezig is, een fijne vrouw om mee te werken. Het formuleren van de afstudeeropdracht is dan ook al gebeurd waardoor we goed weten wat er van ons verwacht wordt. We hebben voorgesteld de opdracht een beetje uit te breiden, om
meer voor de stichting te kunnen onderzoeken maar (vooral) om de lat nog iets hoger te leggen voor onszelf. De opdracht die er nu ligt is uitdagend en zorgt ervoor dat we ons niet hoeven te vervelen. Natuurlijk hebben we in de planning een beetje ruimte gereserveerd om zo nu en dan het binnenland te verkennen. Dus daar beginnen we dit weekend maar gelijk mee! We gaan samen met drie anderen naar Brownsberg. Dat is een natuurpark dat zo’n 100km onder Paramaribo ligt. Het is gelegen aan het Brokopondostuwmeer en het uitzicht over de uitgestrekte groene jungle blijkt schitterend te zijn. Ben benieuwd en heb er zin in!

Tot zover mijn verhaaltje! Het is écht leuk om van iedereen reacties, mailtjes, smsjes, berichtjes etc te ontvangen. Ik kijk er telkens weer naar uit m’n website en mail te kunnen checken! Heel erg bedankt daarvoor!! Fijne week allemaal!

Liefs,
Katrien

  • 05 Februari 2008 - 12:01

    Jorieke:

    Hey Katrien!
    Leuk verhaal om te lezen!
    Je bent dus al wel relaxt daar?
    Veel plezier komend weekend!

    Groetjes Fam. Olde Keizer

  • 05 Februari 2008 - 12:03

    Gemfibration:

    Katryna! I miss you!! gaaf man hoe je het daar hebt! ik zie jou en Anneloes al als échte luie langzaam pratende Surinamers.. maar regen?? bah!! dat kennen we toch alleen in Nederland?? Mooi dat de opdracht ook leuk is en dat je er wat vrijheid in krijgt!
    Maar schat, ik hou je in de gaten.. (vanaf dit witte kantoor bij de Gemeente Hengelo)!
    Veel plezier dit weekend, ben benieuwd naar de foto's! :)
    Tot over héél lang pas weer! :(
    xx Gem

  • 05 Februari 2008 - 12:03

    Lenneke:

    Heej koedoe,

    Super zeg!! Echt leuk om je verhalen te lezen!Heel veel plezier nog en Te amanja ;).

    Liefs Lenneke


  • 05 Februari 2008 - 12:05

    Gem:

    by the way, hebben ze daar ook IKEA?? ;)

  • 05 Februari 2008 - 12:15

    Bernadette:

    he katrientje. Ik lees dat jullie al aardig aanpassen. De luiheid maar hopelijk niet de dikheid. Moet je weer heeeeeel veeeeeel hardlopen in Nederland. Wij genieten erg van jouw verhalen veel plezier daar zo. Groetjes Clemens en Bernadette

  • 05 Februari 2008 - 12:26

    Marinka:

    Hey Katrien,

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! Geniet er lekker van en lees je weer!
    xxx Marinka

  • 05 Februari 2008 - 12:58

    Zoulika:

    Hey trutje, haha
    goh je hebt het zo te horen wel naar je zin daar he?? tussen al die surinamers haha!! Ben erg blij voor je!! Vind het heel erg leuk dat ik zo met je mee kan leven, al die leuke verhalen van je!! Ik hou je in de gaten Katrientje van me!!!!!!

    heel veel liefs,
    Zoulika

    de groetjes van Els en Ineke
    het sinterklaasspiegeltje heeft een ereplaats gekregen in de kast (moest ik van Ineke zeggen haha)

    DOE RUSTIG AAN WIJFFIE!!!

  • 05 Februari 2008 - 13:22

    Sanne:

    Wat klinkt dat allemaal gaaf zeg!!
    Maar afstuderen in NL is gelukkig ook wel prima te doen :D
    Project is vandaag officieel afgesloten dus dat is fijn!
    Dikke kus en lees jullie verhalen graag om me nog een beetje in het buitenland te wanen ;)
    X Sanne

  • 05 Februari 2008 - 17:46

    Karen:

    Hey Katrien!
    Jow wat een verhalen allemaal zeg! Echt super wat je daar allemaal beleefd. En regen, nee dat snap ik ook niet. Maar zo te lezen vermaken jullie je wel, en hebben jullie al van alles op het programma staan voor het weekend. Leuk hoor! Pas wel op ja in het verkeer, als ze daar mogen drinken en rijden. De foto's zijn erg leuk, nu kan ik me echt voorstellen hoe het daar is, ik zie je al in de hangmat liggen met n cocktailtje in de hand.

    Hier is de carnaval net voorbij, iedereen is brak. ;) Leuke feestjes gehad, met erg gekke, verklede mensen. Het is koud, ong. 8 graden, en het regent... Pfff ik zou zo met je willen ruilen! Geniet ervan, en veel plezier deze week!

    Xje Karen

  • 05 Februari 2008 - 17:52

    Karen:

    O ja, helemaal vergeten! Er is ook een foto van ons (Merel, Elke en ik), terwijl we aan het feesten zijn bij Tijs. Zie www.discotijs.nl, de foto's van vrijdag 1 februari! Speciaal voor jou gemaakt ;)

    Xus xus

  • 05 Februari 2008 - 18:37

    Rieette:

    Hoi katrien,
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.De overgang van een druk bestaan(werken, leren)naar een wat relaxter leventje lijkt toch niet zo moeilijk te zijn. Veel plecier in de jungle en natuurlijk succes met je studieopdracht.

    doei, groetjes van ons allen

  • 05 Februari 2008 - 22:25

    Jose Braakhuis:

    Ha Katrien,

    Dat ik een mailtje van je kreeg, doet mij weer aan de tijd terug denken dat Renee in NY zat.Erg leuk alles weer te horen uit de andere kant van de wereld. Vandaag was ik bij Tjakko en Iris oppassen. Ik heb Tjakko's email-adres toegevoegd, dus die krijgen een berichtje van het up-daten van je site.Ben gisteren niet naar de loopgroep geweest. Achteraf wel spijt, ze hebben ongeveer 1 uur gelopen, maar er waren maar 9 personen op komen dagen. Het is hier niet zo geweldig weer, veel regen maar wel 8 graden, ook wel veel wind. Wanneer ik jouw foto's zie ben ik stikjaloers door die zonnige plaatjes.Wat leuk dat je afstrudeer werkzaamheden erg naar jouw zin is. Maak er wat moois van. Wij zien uit naar jouw berichten. Dikke kus van iedereen natuurlijk José Braakhuis.

  • 06 Februari 2008 - 03:52

    Karen L.:

    Hej trientje!!

    ik lees je berichtje straks wel..wou alleen ff melden dat ik op tijd wakker ben op lenneke weg te brengen:( nou vang je haar goed op?;) heb er wel vertrouwen in;) tot mails! Koes Koes

  • 06 Februari 2008 - 15:01

    Maartje:

    hey katrien!

    T klinkt net als een vakantie zeg..:P.. te laat komen.. maar 15 uurtjes werken.. echt super!
    hoop dat je er een btj een vakantiegevoel van krijgt:)
    Alvast heel veel plz dit weekend in het natuurpark Brownsberg!
    en doe lenneke maar de groetjes als je haar ziet:P.. die is onderweg..

    groetjes!
    maartje

  • 06 Februari 2008 - 18:08

    Rik:

    Heey katrien, leuke verhalen schrijf je, ja toen ik in het buitenland was schreef ik ook van die verhalen, dus ik herken je enthousiasme. Maar je hebt het wel naar je zin daar en nog lang geen heimwee merk ik wel. Leuke foto's en je hebt idd een mooi kamertje, nieuw etc. En met die paar filmpjes die je hebt meegenomen hoef je je nog niet te vervelen!;) ik hoor graag hoe het verder daar bevalt, succes met je opdracht en spreek je later!

    Rik

  • 07 Februari 2008 - 16:57

    Maik:

    Hey Katrien,

    Leuk verhaal om te lezen, ben wel jaloers op je.
    Aan de foto's te zien heb je het ook goed naar je zin.
    Veel succes met je opdracht.

    x Maik

  • 08 Februari 2008 - 18:35

    Yvon:

    heey katrien
    Hoe is het? Leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt:)
    En al gezellig wat gedronken met Lenneke
    Jullie zullen je vast wel vermaken daar en doe het rustig aan (doen ze daar ook, haha)
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2008

Einde avontuur in Suriname

17 Juni 2008

Lovely Tobago

10 Juni 2008

Joepiii afgestudeerd!!!

26 Mei 2008

Laatste weken...

11 Mei 2008

Onvergetelijk binnenland
Katrien

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 28523

Voorgaande reizen:

26 Januari 2008 - 22 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: